1. Ülkemizde video oyunlarıyla ilgilenen herkes ‘Oyunfor’ ismini bir şekilde duymuştur. Yine de başlamadan önce sizi tanımayanlar için kendinizden ve Oyunfor’dan bahsedebilir misiniz?
“Ben Mehmet Dumanoğlu, İşletme ve İç Mimarlık mezunuyum. Oyunfor.com’da Genel Müdür pozisyonunda çalışıyorum. 10 yıldır elektronik ticarette hizmet veren Oyunfor; Google Play, Microsoft, NetEase Games, Steam, Tencent, Electronic Arts (EA), Gameforge, Ubisoft, Konami, Bethesda, Capcom, Riot Games, Rockstar Games ve Sega gibi global oyun markalarının da içinde yer aldığı 85’in üzerinde oyun firmasının Türkiye’deki yetkili satıcısı olarak en geniş oyun kataloğuna sahip ‘oyun satış’ platformlarından biri. Oyunfor.com’u kısaca; oyun keyleri, e-pin, hediye kartları ve farklı oyun platformlarına ait her tür ürünün güvenli, hızlı ve ucuz alınabileceği bir platform olarak tanıtabiliriz. Amacımız ise her geçen gün gelişen ve değişen oyun sektörünü ve dijital pazarlama dinamiklerini iş ortaklarımız ile beraber yakalamaya çalışarak sektörde büyük başarılara imza atmak ve öncü olmak.”
2. Oyun sektörü, COVID-19 salgını ve beraberinde gelen kapanma uygulamaları ile birlikte rekordan rekora koşmuş, birçok yatırımcının iştahını kabartmıştı. Pandeminin etkileri hala sürmeye devam etse de ‘kapanma’ uygulamaları tamamen ortadan kalktı ve sosyal hayat hemen hemen eski haline döndü diyebiliriz. Yakalanan yüksek satış rakamları şu an korunabiliyor mu, yoksa pandemi öncesi normale dönüş başladı mı?
“COVID-19 salgını ve beraberinde gelen kapanma uygulamaları ile rekor düzeylere ulaşan oyun satışları, normalleşme sürecinin ardından düşüşe geçmiş gibi düşünülse de aylarca ortalamanın üzerinde seyretti. Normalleşme sürecinden ziyade pandemiyle birlikte hız kazanan ekonomik sorunlar ve kur artışlarının doğal bir sonucu olarak alım gücünün düşmesi, son dönemde satışları ciddi şekilde etkiledi. Şu an satışlar pandemi öncesindeki seviyelerde devam ediyor.”
3. 10 yıl önce başladığınız serüvende sektörün ve video oyun dünyasının bugününü nasıl tahayyül etmiştiniz? Neler bekliyordunuz, neler oldu? En beklemediğiniz, şaşırdığınız, hazırlıksız yakalandığınız olay neydi?
“10 yıl öncesinden bugünleri tahayyül etmek, özellikle hızlı gelişen oyun sektörü için oldukça zordu. Sektörü, bilişim dünyasındaki yeniliklerle beraber takip ederek sürekli olarak güncel kalmaya çalıştık. Akıllı telefonların gelişimini yakından takip ederek günümüzde en büyük oyun kategorisi haline gelen ‘mobil oyunlar’a göre alt yapımızı kurduk ve anlaşmalarımızı yaptık. Özellikle son yıllarda bizi en çok zorlayan olay, anlık kur artışları oldu. Yaptığımız global anlaşmalarda, bir gecede kur artışlarından dolayı zararlarla karşılaştığımız oldu. Büyük uğraşlar sonucunda yapılan anlaşmaları, TL’nin döviz karşısındaki hızlı değer kaybı ile kaybetme noktasına bile geldik.”
4. Geçmişle beraber gelecek vizyonunuzu da merak ediyoruz. Teknolojinin gelişimine ve esporun ortaya çıkışına bağlı olarak video oyunlar basit bir hobi olmaktan çıkıp bir yaşam biçimi halini aldı. Yayıncısından içerik üreticisine, esporcusundan cosplayer’ına, önceden hayal dahi edemeyeceğimiz birçok yeni meslek ve gelir modelinin oluştuğunu gördük. Şüphesiz ki video oyunlar hayatımıza sirayet etmeye devam edecek. Önümüzdeki yıllarda bizleri neler bekliyor? 10 sene sonra da oyunfor.com’dan alışveriş yapıyor olacak mıyız?
“Özellikle sektörün son beş yıldaki değişimini iyi analiz ediyoruz. Bu bize önümüzdeki 10 yıllık süreçte gerçekleşecek değişimler hakkında da ipuçları veriyor. Ortaya çıkacak yeni meslek ve gelir modelleri neler olacak, oyun dünyası nasıl bir dönüşüme uğrayacak, tespit ve tahmin etmek zor ama biz daha komplike altyapı sistemleri geliştirerek, kullandığımız e-pin sisteminden, oyun firmaları ile entegre bir şekilde çalışacak online aktivasyon sistemlerine geçiş yapacak ve bu sayede her türlü dönüşüme anında adapte olabileceğiz. Kısacası, 10 yıl sonra da basit ve hızlı bir şekilde oyunfor.com’dan alışveriş yapıyor olacaksınız.”
5. Geçmişte espor sponsorluk anlaşmaları yaptığınızı biliyoruz. Türkiye’deki espor faaliyetlerini ve espor ekonomisini nasıl yorumlarsınız? Şu an tanıtım çalışmalarını oyun sektörü üzerinden gerçekleştirerek genç nüfusa hitap etmek isteyen firmalar için en uygun yöntemler nelerdir?
“Son dönemde ülkemizde, oyun sektörüyle paralel olarak espor faaliyetleri de dikey şekilde büyüme gösterdi. Özellikle 2017 yılından sonra espor, ülkemizde bir trend haline geldi ve yapılan espor turnuvaları sıklıkla canlı yayınlanmaya başlandı. Yapılan yayınların anlık izlenme oranları çok yükselince farklı sektörlerdeki firmaların da pazarlama faaliyetlerinde espor sıklıkla yer almaya başladı. Sponsorluklar ve reklamlar, turnuvalara yüksek oranda finansman sağlayınca espor yatırımları da hız kazandı. Şu an genç nüfusa hitap etmenin en kolay yollarından biri esporun içinde sponsorluklar ile yer almak. Oyun dünyasındaki yayıncılar, dijital içerik üreticileri ve influencer’lar üzerinden yürütülen tanıtım ve sponsorluk çalışmalarının da en az espor kadar etkili olduğunu söyleyebiliriz.”
Kaynak: Technopat.net